Be brave, join the brave ones

Blog

#NoFilter

2022: Van coronablues naar veerkracht

2022: Van coronablues naar veerkracht

Het nieuwe jaar begint ook nu weer voor veel mensen onzeker. Hoe blijf je in 2022 toch zo goed mogelijk sociaal en mentaal fit en op welke manieren kun je werken aan een positiever perspectief?

In deze blogpost probeert Irene Campfens antwoord te geven op deze vragen. Een van haar adviezen: laat je in je dromen en doelen niet alleen maar leiden door externe factoren, maar zoek de hoop juist in jezelf.

Verbondenheid
Om met moeilijkheden in het dagelijks  even om te gaan heb je verbondenheid nodig. Het gevoel dat er iemand voor je is, dat je gezien en gehoord wordt, dat je een succesje, een lief berichtje of een compliment kunt delen. Een aardig gebaar is als een geluksbommetje, zowel voor de gever als de ontvanger ervan. Het maakt je rustig, trots, voldaan, blij.

Andermans aandacht is echter niet het
enige dat jij nodig hebt om je verbonden te voelen. De aandacht die jij jezelf geeft is minstens zo belangrijk. Sta daarom stil bij kleine overwinningen, accepteer dat je je soms ellendig voelt en koester je gelukkige herinneringen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Om wonderlijke redenen lukt het veel mensen namelijk veel beter om hun ‘fouten’ te veroordelen dan hun krachten te erkennen.

Herinneringen
Herinneringen verbinden. Maak een tijdreis door fijne herinneringen op te halen. Haal dat oude fotoalbum uit de kast, scroll door je opgeslagen foto’s op de laptop, blader terug in je tijdlijn op de socials. Onthoud dat een fijne herinnering niet om een groots moment hoeft te gaan.

Het kan net zo goed die ene keer zijn dat je je eerste dag aan zee beleefde, zelfgemaakte pannenkoeken at, een grote knuffel op de kermis won, bij oma op schoot zat of je een mooi cijfer voor je werkstuk kreeg.

Door in je herinneringen te duiken beleef je ze als het ware opnieuw. Een goede manier om even uit je stress en somberheid te stappen. En ook een goede aanleiding om eens iemand te vragen samen met jou herinneringen op te halen.

Positieve rituelen
Bouw positieve rituelen in je dag. Van een kletsmoment bij het ontbijt tot een voetenbadje voor het slapengaan. Een blokje om na het eten, een visualisatieoefening in de middag, een zondag wandeling in het bos, iedere dag starten met een kwartier dansen op je favoriete muziek. Twintig push-ups als je je mat voelt, mediteren wanneer je gedachten op hol slaan. Elke avond (kleine) hoogtepunten van de dag bijhouden in je dagboek. Een wekelijks dankbaarheidslijstje maken met dingen waar je trots of tevreden over bent. Iedere vrijdag samen koken en eten met de buurman/-vrouw/huisgenoot.

Neem de tijd voor jouw positieve rituelen. Te druk voor dit soort dingen? Geloof mij: je wordt productiever en energieker van dit soort rituelen dan wanneer je stug doorgaat met je ‘moetjes’ totdat je omvalt.

Sta jezelf toe je ellendig te voelen en accepteer dat je niet altijd de eerste, beste of sterkste zult zijn.

Irene Campfens

Doelen
Als je continu tegen jezelf zegt dat iets ‘toch niet lukt’ of ‘jou niet gegund wordt’ is de kans natuurlijk groot dat die gedachten waarheid worden. Dat waar je energie in stopt, groeit. Voel je je lusteloos, eenzaam, verveeld of leeg? Focus op fijne dingen en gedachten. Hoe ver weg en onwaarschijnlijk ze ook lijken. Hierdoor voel je je beter dan wanneer je jezelf voortdurend afkraakt, tegenspreekt en kleiner maakt dan je daadwerkelijk bent. Denk na over de dingen de jou prikkelen, uitdagen en ‘aan’ zetten, zoals werken aan een bepaald sportdoel, een opleiding of een creatief project. Stel doelen die je plezier, ritme en zin geven en vergeet niet dat een piepkleine stap al een positieve invloed kan hebben op het vervolg. Overvraag jezelf niet, maar daag jezelf wel voldoende uit. 

Zintuigen
Iets anders dat goed werkt als je je (ver)vreemd, angstig, somber of alleen voelt, is het prikkelen van je zintuigen. Een minuut rennen of een wall-sit doen (zittend met je rug tegen de muur aanleunen), op je blote voeten in het zand lopen, de regen op je wangen voelen, koud afdouchen, luisteren naar de geluiden om je heen, een kaars, wierrook of etherische oliën met jouw favoriete geur gebruiken. Een lekker housemuziekje opzetten of een knallend klassiek stuk. En als je juist onrustig, geïrriteerd of gejaagd bent, helpt het om de kat of hond te aaien of te knuffelen met iemand. Ook kun je letten op je ademhaling en heel bewust de verse lucht opsnuiven als je de deur uitstapt of juist een lekker warme douche nemen om loom te worden voor het slapengaan. 

Acceptatie
Sta jezelf toe je ellendig te voelen en accepteer dat je niet altijd de eerste, beste of sterkste zult zijn. Neem je verdriet en pijn serieus door erbij stil te staan. Jij mag dat voelen. Schrijf het bijvoorbeeld van je af of geef al je tranen een half uur de vrije loop. Mild zijn voor jezelf en je emoties maakt jou en je leven rustiger dan jezelf de tegenslag (blijven) verwijten en kwaad zijn op ‘het lot’. Niet vechten tegen nare gevoelens, maar ze er laten zijn. Hoe paradoxaal en zweverig dat misschien ook klinkt. Belangrijk is wel dat je jezelf hierin begrenst. Spreek van tevoren met jezelf af hoe lang je mag zwelgen, vloeken, spuien en somberen. Houd je daaraan. En kijk naar wat wél kan. 

Wil jij verder in deze onderwerpen duiken? Neem contact op met Irene over de mogelijkheden van BRAVICO.

 

Reacties

Jouw e-mailadres blijft voor anderen onzichtbaar.
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp