Be brave, join the brave ones

Blog

#NoFilter

Verveling en eenzaamheid

Verveeld, eenzaam of allebei?

Hoe zou jij verveling beschrijven? Als leeg, lusteloos, saai misschien. Of apathie, somberheid, onderprikkeling of ergernis misschien. Eenzaamheid en verveling hebben meer met elkaar te maken dan je misschien denkt.

Aan het begin van het vorige decennium deden meerdere universiteiten onderzoek naar de verschillende vormen van verveling. De onderzoeksresultaten werden in 2013 gepubliceerd in het artikel Types of Boredom: An Experience Sampling Approach in het wetenschappelijke tijdschrift Springer’s Journal Motivation and Emotion . 

Vijf soorten verveling
De resultaten van het vervelingsonderzoek zijn best verrassend. Zo blijkt uit het onderzoek dat er niet vier maar vijf verschillende soorten verveling te onderscheiden zijn. De soorten verveling zijn:

  1. De onverschillige verveling
    Je voelt je relaxed, trekt je terug en bent (wat) onverschillig
  2.  De onzekere verveling
    Je voelt je onzeker bent (zeer) en verlangt naar verandering of afleiding
  3. De zoekende verveling
    Je voelt je rusteloos en gaat actief op zoek naar verandering van de situatie of afleiding
  4. De gemotiveerde verveling
    Je voelt je zeer gemotiveerd om uit de verveling te stappen en een alternatieve, vaak heel specifieke situatie aan te gaan.
  5. De apathische verveling
    Je voelt je hulpeloos en somber, je bent amper of niet te prikkelen/op te winden en ervaart grote weerstand tegen dingen (doen/veranderen).

Verveeld, eenzaam of allebei?
Wat als ik je nu vraag om eenzaamheid te beschrijven. Welke woorden zou je daarvoor gebruiken? Het valt je mogelijk op dat alle bovenstaande gevoelens en gedragingen ook toepasbaar lijken bij de beschrijving van eenzaamheid. Maar lokt verveling dan eenzaamheid uit, of is het andersom? Of werkt het beide kanten op? Met andere woorden: wie zich verveelt voelt zich mogelijk (ook) eenzaam en wie zich eenzaam voelt verveelt zich (ook).

Hoe dan ook, beide emoties kunnen erg onprettig zijn. Zeker wanneer het je niet of nauwelijks lukt om eruit te stappen, je richting een andere gemoedstoestand te bewegen, jezelf ertoe aanzetten om prikkels en afleiding te zoeken of mentale, sociale en/of fysieke activiteiten te ondernemen. Wat verveling en eenzaamheid ook gemeenschappelijk hebben is die vervelende denk- en gevoelscirkel waarin je belandt. ‘Geen zin want, niks te doen dus, nog minder zin omdat, boem. Luiken naar beneden, hek omhoog, deur dicht.’

Wie kent de nergens-zin-in-dag, terugtrekweek, social media detox, het zwelgweekend, het gevoel alles uit je handen te willen laten vallen, het-kan-mij-even-niks-meer-schelen-moment, de stilte- of contactloze periode nou niet?

Irene Campfens

Zo’n getver-gevoel
Het is heel normaal om zo nu en dan onaangename gevoelens te ervaren. Die hebben we namelijk allemaal. Somberheid, angst, onzekerheid, onrust en gevoelens zoals verveling en eenzaamheid dus ook. Wie kent de nergens-zin-in-dag, terugtrekweek, social media detox, het zwelgweekend, het gevoel alles uit je handen te willen laten vallen, het-kan-mij-even-niks-meer-schelen-moment, de stilte- of contactloze periode nou niet? Het is belangrijk dat je jezelf dit soort gevoelens toestaat. Kijk het beest in de bek, hoe hard het ook gromt.

Plan een verveelmoment
Blijf er alleen niet te lang en niet in je eentje in hangen. Spreek met jezelf een verveeldag(deel) af. Plan buiten die dag afspraken in die je niet zomaar af kunt zeggen. Bijvoorbeeld eten of (buiten) sporten bij/met een ander, werken of studeren, de hond uitlaten, boeken terugbrengen naar de bibliotheek, je kamer/huis opruimen (en online overbodige spullen verkopen), een dagboek bijhouden, kaartje schrijven of blokje om in de buurt.

Je kunt de actieve en luiermomenten op een dag of in een week ook afwisselen. ’s Ochtends twee uur met school of werk bezigzijn, daarna een uurtje bank-, stoel- of bedhangen. Het zal je verrassen hoeveel ideeën en gedachten je op zulke ‘lege’ momenten kunt hebben. Gebruik daarom een notitieblok of -app om je ingevingen bij te houden (spraakberichtje kan ook). Als je jezelf liever afleidt tijdens lege momenten, is dat ook prima.

Gun jezelf wat!
Zoek de afleiding als je je verveelt of eenzaam voelt liever niet in verdovende middelen, maar bijvoorbeeld in een boek dat al héél lang op je leeslijst staat, in die ene serie die je ‘echt gezien moet hebben’, een brief (aan jezelf of een ander) schrijven, een meditatie-, ademhalings- of visualisatieoefening, tekenen, schetsen, doedelen.

Geef jezelf de tijd om erdoorheen te komen; verveling doorbreken is namelijk best lastig. Net als dat het doorbreken van eenzaamheid lastig is. Er komt ongetwijfeld weerstand (‘wat als’, ‘kan ik toch niet’, ‘heeft geen zin’). Realiseer je dat dit manieren zijn van je brein om verandering te vermijden. Iets nieuws doen? Een verandering? Help! Zie het als een soort niet-helpende verdediging van het bekende, vertrouwde. Maar niet alles wat je kent, is per definitie het beste voor je.

Verveel jij je weleens? Wat helpt jou op zo’n moment? Deel jouw ervaringen en tips en ga er het gesprek over aan met anderen. BRAVICO hoort en leest graag van je! Neem hier contact op met ons.

Reacties

Jouw e-mailadres blijft voor anderen onzichtbaar.
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp