Ook een fijn en gelukkig offline leven is belangrijk

Ook een fijn en gelukkig offline leven is belangrijk

“Het is echt niet erg om een dagje niks op social media te doen.”

Over online succes, geloofwaardigheid en offline ontspanning.

Lora (24) is de trotse eigenaar van het succesvolle influencer marketing bureau Onfluence. Al tijdens haar studie koos ze voor het ondernemerschap. Ze liep stage binnen haar eigen bedrijf, gaf na een paar maanden afgestudeerd te zijn haar vaste baan op en dook in het diepe: fulltime ondernemen.

Geboren ondernemer

Lora wordt geboren in 1995 en komt uit omgeving Leiden. Sinds anderhalf jaar woont zij in Rotterdam. De verhuizing was erg spannend: Lora kende immers nog niemand in haar nieuwe stad. “Maar ik vond de drukte gewoon zo fijn. Op Leiden was ik namelijk een beetje uitgekeken.” Na de middelbare school wist Lora direct welke richting ze op wilde, ze wilde namelijk ondernemen. Het werd de 3-jarige opleiding Ondernemer detailhandel. Op dat moment twijfelde Lora nog: “Zal ik nu gaan ondernemen of nog doorstuderen?”

Uiteindelijk koos ze ervoor om door te studeren. “Met deze keuze ben ik uiteindelijk heel blij want ik denk niet dat ik met die kennis en op die leeftijd een succesvol bedrijf had kunnen opzetten.” En toch begon het ondernemen weer te kriebelen. “Ik ben toen tijdens mijn studie influencer marketing bureau Onfluence gestart.” Vanuit de opleiding kreeg Lora de kans om af te studeren binnen haar eigen bedrijf en na een paar maanden te zijn afgestudeerd, zegde zij haar vaste baan op en sprong Lora in het diepe: fulltime ondernemen.

Invloed is geen vies woord

“Het gaat nu super goed met mij en mijn bedrijf is ook groeiende.” Lora is helemaal in haar element met wat zij doet: “Een influencer is eigenlijk iemand die invloed op iemand anders uitoefent. Dit kunnen volgers en ‘vreemden’ zijn, maar ook je ouders, vriendinnen of kennissen. Hoe vaak ben jij naar een restaurant gegaan omdat een goede bekende van jou zei dat je daar echt moet eten?”

Maar het gaat bij influencer marketing echt niet alleen om geld en grote merken. “Influencers worden ook voor goede doelen ingezet. Dat vind ik altijd mooi om te zien omdat je dan ziet dat ze naast betaalde campagnes ook iets vanuit hun hart doen. Influencers zijn natuurlijk een voorbeeldfunctie en het is goed dat sommige van hen zich ook inzetten voor goede doelen en sociale ondernemingen.” Het moet wel kloppen, echt zijn: “Soms zie ik influencers voorbijkomen die zich inzetten voor het milieu terwijl ze een paar weken eerder een samenwerking hadden met een oliebedrijf. Dit staat natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar en dan, vind ik, is je geloofwaardigheid in één weg.”

It’s lonely at the top

Of influencers te maken krijgen met eenzaamheid? “Waarschijnlijk zijn er ook influencers die hiermee te maken hebben. ‘it’s lonely at the top’, zeggen ze toch? Dit geldt denk ik ook voor macro-influencers die vaak op reis zijn en daarnaast veel tijd besteden op hun pc. Ik denk dat sowieso meer jongeren dan wij denken te maken hebben met eenzaamheid en dat hier een helaas wel een taboe op rust.” Wat Lora betreft zouden influencers ervoor moeten zorgen dat social media niet hun hele leven is. “Het is belangrijk om daarnaast ook nog dingen te doen. Je weet nooit hoe de toekomst van een influencer eruit ziet aangezien de markt erg snel veranderd. Voor je het weet is er geen werk meer in en hebben alle influencers ineens geen inkomsten meer. Naast het stukje inkomsten is het ook belangrijk om een fijn en gelukkig offline leven te hebben.”

Offline ontspanning

Lora stelt dat echt niet alles gedeeld hoeft te worden en het is ook niet erg om een dagje niks op social media te doen. “Vaak geven influencers bij mij aan dat ze het gevoel hebben dat hun volgers verwachten elke dag wat van hen te zien, of zich al direct zorgen maken wanneer een influencer een paar dagen niks plaatst. Bezorgdheid is goed bedoeld maar wanneer volgers een influencer direct gaan ontvolgen na een paar dagen niks plaatsen, vind ik heel heftig. Ik vind dat de influencer zich daar niks van moet aantrekken en duidelijk moet en mag communiceren dat er dan niet direct iets aan de hand is met hem of haar, maar dat er gewoon waarde gehecht wordt aan even ontspanning.”

 

 

 

Eenzaamheid, de barrière op weg naar een gelukkig leven

Eenzaamheid, de barrière op weg naar een gelukkig leven

De kunst van zelfliefde

De kunst van zelfliefde