Over vitamine-B12, doorpakken en opknappen

Over vitamine-B12, doorpakken en opknappen

“Ze vonden me te veel, maar ik had een tekort.”

Christa (27) heeft haar eigen blog over leven met een vitamine-B12 tekort. Zij kreeg zelf in 2018 te horen dat zij een chronisch tekort heeft en wil sindsdien al haar kennis delen. Het belang van vitamine-B12 is bij velen niet bekend; laat staan de gevolgen van een chronisch tekort of een zogenoemde opnamestoornis. Christa vertelt het verhaal over haar ‘zoektocht naar gezondheid’.

Als ik er nu op terugkijk, kan ik overtuigend zeggen dat ik van kinds af aan last heb van vage klachten. Ik had vroeger al het idee dat ik anders was dan andere kinderen. Ik had erg veel moeite met leren, kon moeilijk de stof bijhouden in de les en liep met een paar vakken erg achter. Ook was ik drukker dan andere kinderen.

Anders dan anderen

Hierdoor werd ik op de basisschool veel gepest, ik moest vaak aanhoren dat ik een dom kind was. Dat ik een ADHD-kind was. In groep 7 en 8 had ik een meester die mij niet mocht - omdat ik druk was en moeite had met leren, en dit duidelijk liet merken. De meester zei eens tegen mijn moeder, waar ik bij was: “Van haar komt niks terecht.” Je kunt je voorstellen dat ik dit heel vond erg om te horen: ik wilde net als andere klasgenoten namelijk normaal zijn.

In de puberteit merkte ik ook dat het leven anders verliep: ik was regelmatig moe, kon moeilijk uit bed komen en had regelmatig last van mijn darmen. Volgens de huisarts had ik het prikkelbare darmsyndroom - verder nooit goed onderzocht. Al met al liep ik een groot deel van mijn leven rond met vage klachten. Ik liep jarenlang de deur plat bij verschillende artsen. Het ging van een griepje tot ‘tussen de oren’. Pas in 2018 werd de ware diagnose op tafel gelegd, waar ik zelf achteraan heb moeten zitten. Maar ja, nu ben ik blij dat ik heb doorgepakt. Want een jaar verder ben ik eindelijk erg opgeknapt.  

Wat is vitamine-B12 eigenlijk?

Vitamine-B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine-B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Waarschijnlijk neemt je lichaam zo'n 40 tot 50% van de vitamine B12 die je binnenkrijgt op. Vitamine-B12 zit in vis, melk, boter, kwark, yoghurt, kaas, eieren en vlees. Dus ja: vegetariërs en veganisten lopen het risico een tekort te ontwikkelen.

Ziek

In maart 2018 werd ik erg ziek. Het begon met een griepje, maar daar bleef het niet bij. Een week voordat ik ziek werd, was ik al bij de huisarts langs geweest. Ik was zó moe en had regelmatig een licht gevoel in mijn hoofd. De huisarts stelde voor om de vitamine B12 tabletten te laten staan, een paar weken te wachten en dan weer eens bloed te laten prikken.

Dit heb ik geweten: ik werd steeds zwakker en dacht dat het na mijn verkoudheid beter zou gaan, maar het werd alleen maar minder. Ik kreeg vage klachten zoals erg kortademigheid bij kleine inspanningen, en ook voelde ik mij op vele momenten erg somber. Het enige waar ik aan dacht was slapen en hele dag in bed liggen.

Omdat ik al weken geen B12 tabletten meer slikte, verdiepte ik mij in wat een vitamine-B12 tekort nou eigen inhield, want ik wist hier weinig over. Op een dag kwam in een Facebookpagina tegen (B12 tekort, de vergeten ziekte), las nieuwe informatie en schrok daar erg van. Het bleek dat vele artsen niet veel weten over B12 en denken dat alles met tabletten wel is opgelost.

Op het juiste spoor

Nu wil ik natuurlijk niet beweren dat anderen met vergelijkbare klachten ook een vitamine-B12 probleem hebben. Maar wel weet ik dat veel (huis)artsen weinig weten over het belang van vitamine-B12. En dat kan vergaande gevolgen hebben. Zeker wanneer je – ongemerkt-  jarenlang rondloopt met een opnameprobleem. Bij vegetariërs en veganisten kunnen vitamine-B12 tabletten een goede aanvulling op de voeding zijn, maar niet als je een opnameprobleem hebt. Bij een opnameprobleem neemt je lichaam namelijk bijna tot geen vitamine B12 op.

Bezint eer ge begint

Twijfel je? Geen idee wat je kunt doen? Ik adviseer je graag. Ik ken de weg. Lees mijn blog, dit artikel of stuur mij een mail. Ik help je graag verder. Samen weten we meer dan één, toch?

De kracht van een compliment

De kracht van een compliment

Geobserveerd worden hoeft niet, gezien worden wel

Geobserveerd worden hoeft niet, gezien worden wel